måndag 11 juli 2011

Sugarpaste!

Jag kom på att jag ju aldrig har lagt ut receptet som jag använder när jag gör hemmagjord sugarpaste. Så kan vi ju inte ha det! Sharing is caring. (Försök att strunta i den dåliga bildkvaliteten, jag fotade med mobilkameran)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Sugarpaste:
1 msk gelatinpulver
60 g kallt vatten
175 g vit sirap
1 msk glycerol
2 msk neutral olja
800-900 g florsocker
ev. smaksättning, t.ex ½ tsk vaniljextrakt

1.
Blanda vatten och gelatin i en skål och låt stå tills det stelnat.
2. Ställ blandningen över ett vattenbad och rör om så att gelatinet löses upp helt.
3. Tillsätt sirap och glycerol och blanda. Rör ned oljan och ta skålen från värmen. (Tillsätt ev. smak och färg). Låt blandningen svalna tills den blir fingervarm.
4. Använd degkrokarna till din elvisp. Vispa konstant och häll ned florsockret, lite i taget.
5. När allt florsocker är tillsatt ska det fortfarande vara lite kladdigt, ungefär som tuggummi. Det är bättre att sugarpasten är lite för lös, för man kan alltid tillsätta mer florsocker i efterhand.
6. Häll upp smeten på en bit plastfolie och se till att packa in den ordentligt. Avsluta med att lägga in rullen i en fryspåse och förvara sedan i en lufttät burk i minst 12 timmar.

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Har kollat på mer än en bakblogg nu och måste bara fråga. Är det verkligen glycerol och inte glukos som ska vara i sugarpasten? Dom på apoteket trodde jag var knäpp när jag frågade efter glycerol och sa nåt i stil med "att man har det för att konservera löv och liknande". Tack på förhand!
    kramar från Linn

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har aldrig testat att konservera löv med min glycerol, men jag kanske ska testa :) Det stämmer att det ska vara glycerol och inte glukos. Jag brukar köpa härifrån:http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=1983 Jag hoppas att du beställer efter en burk och testar att göra sugarpaste för det är verkligen inte svårt! Lycka till!

    SvaraRadera