lördag 23 juli 2011

Vaniljwhoopies


Jag tyckte tydligen inte att det var tillräckligt varmt och kvavt igår så jag bestämde mig för att försöka få upp värmen genom att dra igång med lite bakning. Jag gjorde bland annat en laddning Whoopies. Eftersom mitt ögonmått verkar ha flytt landet så blev det inga små kakor, kan jag lova! Man måste hålla i med båda händerna om man ska lyckas få i sig sin Whoopie...Men dom blev grymt goda i alla fall och det är ju huvudsaken.

Vaniljwhoopies: ca 10 st
100 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 dl creme fraiche

Vispa smör och socker krämigt och tillsätt ägget. Blanda dom torra ingredienserna och rör ned i smeten tillsammans med creme fraiche. Forma degen till ca 20 bollar och fördela på två plåtar. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter. Låt kakorna svalna innan dom fylls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar