måndag 11 juli 2011

Big Whoopie!

Häromdagen fick jag besök, men det var alldeles tomt i frysen och jag hade bara en halvtimme på mig innan det plingade på dörren. What to do? Whoopies såklart! För att kompensera bristen på övrigt fikabröd så gjorde jag svinstora kakor så att ingen skulle kunna komma och säga att "hos a Jenny val man då int mätt". Min onda plan lyckades! Alla blev nöjda och glada.

Jag använde ett nytt recept den här gången - från Leila Lindholm. Själva fyllningen, som för övrigt blev jobbigt god, höftade jag ihop på några ingredienser som fanns hemma, men jag hade tillräckligt med sinnesnärvaro för att skriva ned vilka mått jag använde. Här kommer recepten!



Chokladwhoopies: ca 10 st
100 g mjukt smör
1 ½ dl strösocker
1 ägg
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½ dl kakao
1 dl creme fraiche
75 g smält choklad

Vispa smör och socker krämigt, tillsätt ägget och blanda ordentligt. Mät upp alla torra ingredienser i en separat bunke och sikta sedan ned i smeten. Tillsätt creme fraiche och den smälta chokladen. Rulla degen till ca 20 bollar och placera på två plåtar. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter.

Chokladfrosting:
3 dl florsocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
50 g mjukt smör
3 msk vispgrädde

Vispa ihop alla ingredienser till en slät kräm och bred på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dom två och två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar