söndag 26 juni 2011

Jordgubbscheesecake

Jag tycker att det är lite elakt att den personen som inte drack en droppe på midsommarafton var den som mådde sämst dagen efter...Orsaken var en otrevlig liten vän som heter Migrän. Men nu är jag på benen igen!

Här är några bilder på den efterrätt som jag bjöd på. En alldeles fantastiskt god jordgubbscheesecake. Det här receptet hittade jag i senaste numret av Hembakat och jag rekommenderar verkligen att ni testar det. En riktigt somrig favorit!




Jordgubbscheesecake:

Botten:
12 digestivekex
75 g smält smör

Fyllning:
4 gelatinblad
350 g jordgubbar
1 1/2 dl strösocker
3 dl vispgrädde
200 g philadelphia
200 g jordgubbar i bitar

Krossa kexen och blanda med smöret. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar botten.

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten under några minuter. Ta upp och krama ur vattnet. Smält bladen på svag värme i en kastrull tillsammans med 1 msk vatten.

Mixa 350 g jordgubbar tillsammans med sockret och blanda ned det smälta gelatinet. Tillsätt philadelphian och blanda ordentligt. Vispa grädden och vänd försiktigt ned i smeten. Blanda ned jordgubbsbitarna och häll upp smeten i formen. Låt kakan stå i frysen i 5 timmar och ta ut den ca 30 min innan servering. Dekorera med färska jordgubbar.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag hittade din blogg när jag letade efter roliga recept på cupcakes. Dina recept är helt underbara! Nu ska det bli bakning hela helgen :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du har hittat några recept som du gillar :) Jag hoppas att bakningen går bra! Jag ska också baka en hel del i helgen så det kommer snart att dyka upp lite nya kakor här på bloggen!

    SvaraRadera
  3. Jag provade ditt "bästa" recept på vaniljmuffins och sedan gjorde jag en mjölkchokladfrosting med marabou polka. Cupcakesen blev jättegoda och mycket uppskattade!
    Jag kunde inte heller låta bli att testa Ice cream cupcakes. Jag bakade dem med päronsplit-glass och sedan gjorde jag ahlgrensbilarfluff. Smarrigt :)

    SvaraRadera
  4. Oj, vad du har bakat i helgen! Vad kul att du testade så många olika varianter och att resultatet blev bra :) Jag ska snart baka några mini-cupcakes med Marianne. Lägger ut bilder och recept sen.

    SvaraRadera