onsdag 3 oktober 2012

Äppelkaka med mandelmassa

Jag hade ett gäng hemmaodlade äpplen som kände sig ensamma och övergivna, så jag förbarmade mig över dem och bakade en saftig äppelkaka. Jag älskar den syrliga smaken av svenska äpplen och det känns extra kul att baka när man har plockat dem själv. Den här kakan innehåller mandelmassa och jag tycker att just mandelmassa och äpplen är en fantastisk kombination! Sött, saftigt och syrligt i en härlig blandning.



Äppelkaka med mandelmassa:
100 g mandelmassa
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
50 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 dl mjölk
ca 4 äpplen

Smält smöret och låt svalna lite. Riv mandelmassan grovt och blanda ned äggen, ett i taget och rör om. Tillsätt socker. Blanda mjöl, kanel, bakpulver och vaniljsocker och sikta ned i smeten. Häll ned smör och mjölk och blanda till en jämn smet. Skala och klyfta äpplena. Lägg hälften av äpplena i botten av en smord springform, häll på smeten och lägg på resten av äpplena. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar