lördag 17 november 2012

Polly Cupcakes

Näst på tur kommer mina små Polly Cupcakes. De här små godingarna gick åt i en rasande fart och var definitivt fikabordets höjdpunkt. Eftersom jag hade bakat så många olika sorter så valde jag att göra minivarianter av cupcakesen och det visade sig vara ett vinnande koncept. Väldigt mycket smak i ett litet format. Vill man inte använda Polly, så går det bra att köra på Dumle eller någon annan chokladsort.



Polly Cupcakes: ca 35 st små
125 g smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
1 dl kakao
2 dl vetemjöl

1 påse Polly

Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda alla torra ingredienser och sikta ned i smeten. Tillsätt smöret, lite i taget och blanda till en slät smet. Fyll muffinsformarna till 3/4 och tryck ned en Polly i varje. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Fudge Frosting:
100 g mörk choklad
150 g mjukt smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker

Smält chokladen och låt svalna. Vispa smör och florsocker fluffigt och tillsätt vaniljsocker och kakao. Vispa ned chokladen. Spritsa frostingen på dina cupcakes.

2 kommentarer:

  1. Det är så bra med små grejer. Då kan man äta desto fler :) Jättefint kakbord lite längre ner - allt ser väldans gott ut!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag blir väldigt sugen på bakverk när jag läser här :). Var har du köpt dessa fina fat som du har i några olika färger? Med vänlig hälsning, Jenny

    SvaraRadera