onsdag 30 mars 2011

Syltsnittar med drottningsylt


Det är underskattat med kakor som innehåller sylt, tycker jag. Det är dags att ge de små syltkakorna lite uppmärksamhet! Jag bakade några snittar förra veckan och istället för hallonsylt som nog är det vanligaste så körde jag på drottningsylt. Det blev kalasgott. Det allra bästa är ju om man har varit huslig och kokat egen sylt, men riktigt så långt har jag inte kommit än...det blir köpesylt för min egen del.

Syltsnitt: ca 25 st
2 ½ dl vetemjöl
100 g smör
3 msk strösocker
1 msk grädde (jag använde ½ msk mjölk)

Fyllning:
sylt av valfri sort

Glasyr:
1 dl florsocker
1 msk vatten

Blanda samman alla ingredienser till en fast deg. Låt degen vila en stund i kylskåpet. Rulla ut den till två längder och lägg dom på en plåt. Gör en fördjupning i mitten av varje längd och fyll med sylt. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 10 minuter. Låt svalna lite. Blanda ihop glasyren och bred på längderna. Skär dem på snedden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar