måndag 20 december 2010

Rulltårta med tryffelfyllning


Det här är en ny variant som jag bakade igår. Jag kände mig sugen på choklad och då jag inte hade så mycket mjöl hemma, så jag bestämde mig för att baka en chokladrulltårta. Sedan funderade jag på vilken fyllning jag skulle ha. Först tänkte jag göra en klassiker och fylla den med smörkräm, men det kändes inte så upphetsande...så jag bestämde mig för att göra nåt nytt - en tryffelsmet med mörk choklad. Och för att göra det lite mer julanpassat så droppade jag i lite pepparmintarom. Jag tycker att ni ska testa! Är man ingen mint-människa kan man skippa den delen och bara köra på med chokladtryffeln som den är.

Rulltårta med tryffelfyllning:

3 ägg
1 1/2 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 dl vispgrädde
250 g finhackad mörk choklad
1 msk smör
några droppar mintarom

Vispa ägg och socker pösigt och sikta sedan i kakao, potatismjöl och bakpulver. Blanda försiktigt. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen på 250 grader i 5 minuter. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper.

Koka upp grädden och rör sedan ned chokladen och låt den smälta. Klicka ned smöret och droppa i lite mintarom. Bred ut fyllningen på kakan och rulla ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar