söndag 6 juni 2010

Somriga cupcakes



Här är några cupcakes jag bakade för några dagar sen. Det är vanliga citroncupcakes med chokladfrosting som jag dekorerade med lila blommor av sugarpaste och grönt strössel. Tanken var att de skulle se lite somriga ut. Det blev kanske inte de vackraste cupcakesen, men så kan det gå om man har bråttom. Goda blev de i alla fall och det är ju huvudsaken. Jag tänkte hur som helst att jag skulle dela med mig av ett enkelt grundrecept om någon är sugen på att baka själv.

Cupcakes grundrecept:

100 g smör
2 ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Smält smöret och tillsätt mjölken.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker ljust och fluffigt.
Rör ned smöret och mjölken och tillsätt rivet citronskal.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke och vänd sedan ned i smeten.
Fyll formarna till 3/4 och grädda i 175 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar