tisdag 29 juni 2010

Cupcakes för människor utan kärlsjukdomar...



Chokladcupcakes med vaniljfyllning, täckta med chokladkräm och dekorerade med blommor av sugarpaste. Gott och nyttigt...?

Idag när jag kom hem från jobbet kände jag mig sjukt sugen på att baka några cupcakes eftersom jag hade en idé jag ville testa. Därför stod det efter en liten stund ett helt gäng nygräddade cupcakes på diskbänken. Jag kände hur de längtade efter att bli dekorerade och jag är ju inte den som är den, så jag satt igång med att svänga ihop en mörk chokladkräm och en vaniljfyllning. Det var chokladkrämen jag var mest sugen på att testa, för jag hade en idé om en variant på chokladganache och jag måste säga att det blev mycket gott. Riktigt intensiv chokladsmak i krämen och vaniljen i mitten blev en perfekt smakbrytare. Detta ska jag testa fler gånger och med olika typer av choklad. Man måste ju prova sig fram tills man hittat den ultimata kombinationen!

Chokladkräm:
1 dl vispgrädde
50 g mörk choklad
50 g philadelphiaost

Lägg chokladen och grädden i en kastrull och värm på svag värme tills chokladen har smält. Det får inte koka! Häll blandningen i en skål och ställ i kylen i några timmar så att det stelnar till ordentligt. Vispa upp chokladen och tillsätt philadelphian och fortsätt vispa tills det blivit riktigt fluffigt. Sedan är det bara att dekorera sina cupcakes eller sin tårta. Krämen gick väldigt bra att spritsa, så det kan jag rekommendera. Det här blir en rätt liten sats chokladkräm så om man vill ha en större sats är det bara att dubbla receptet.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är de godaste cup cakes jag har smakat (hittills!) Äter gärna fler nån gång.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag lovar att du kan få så många du orkar! =)

    SvaraRadera