onsdag 12 september 2012

Bounty Cupcakes

Mäktigare och godare cupcakes får man leta efter! Om man gillar choklad och kokos så är dessa Bounty Cupcakes to die for. Originalreceptet kommer från Leila Lindholm, vem annars? Jag brukar använda lite mindre formar när jag bakar dessa cupcakes, just eftersom dom blir väldigt maffiga och mättande. Istället för att halvera Bountyn så skär jag varje bit i tre delar, jag tycker att det räcker så. Och sedan är jag ju ingen stor kaffeälskare så den delen brukar jag skippa helt. Här nedanför har ni originalreceptet!



Cupcakes: ca 12 st
1 dl kokosflingor
75 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
3/4 dl kokosmjölk
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 1/2 msk kakao av god kvalitet
1 1/2 msk kallt kaffe
6 st bountystänger

Glaze:
250 g mörk kvalitetschoklad 70 %
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk honung
1 nypa flingsalt
1 msk smör
100 g Philadelphiaost
Kokos till garnering

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rosta kokosen i en torr stekpanna tills den får lite färg.
3. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad.
4. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
5. Smält smöret, häll i kokosmjölken och blanda det med äggsmeten.
6. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt, sikta blandningen och vänd försiktigt ner det i smeten.
7. Rör ner smält choklad, kokosflingor, kakao och kaffe i smeten.
8. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
9. Halvera bountystängerna och stick ner en halva i varje muffins.
10. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12-13 minuter.
11. Låt svalna.

12. Hacka chokladen fint i en hushållsmixer.
13. Koka upp vispgrädde, honung och flingsalt och häll den över chokladen under mixning.
14. Tillsätt smör och philadelphiaost och ”pulsmixa”.
15. Spritsa glazen över cupcakesen.
16. Garnera med kokos.

3 kommentarer:

  1. Jag fullkomligt älskar dessa små skapelser, så himla goda!

    SvaraRadera
  2. Hej, jättefin blogg. Men jag känner att det vore trevligt att få se innehållet i de du bakar, så som tårtor och cupcakes, att du till exempel delar dem på mitten och tar kort på innehållet. :)

    SvaraRadera