onsdag 26 september 2012

Apple Cupcakes

I helgen har vi kalasat på kakor och tårta! Min bror fyllde år och det måste ju naturligtvis firas. Till allas stora förvåning så gick jag med på att baka...Det blev bl.a. lite lingonrutor, kokoskakor, chokladbollar och äppel-cupcakes. Snäll som jag är så tänkte jag dela med mig av receptet på de goda cupcakesen! Jag bakade på äpplen från mina föräldrars äppelträd och det blev verkligen supergott. Jag gjorde mini-cupcakes eftersom jag hade bakat så många andra sorter (jag ville inte att fikagästerna skulle hamna i paltkoma efter kalaset!).


Äppel-Cupcakes med vaniljfrosting: ca 12 stora
90 g mjukt smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 äpplen i små kuber (som steks i smör, kanel och socker)

Börja med att steka äppelbitarna i en klick smör och smaksätt med kanel och socker efter smak. Vispa smör och socker krämigt och tillsätt äggen, ett i taget under fortsatt vispning. Blanda de torra ingredienserna och sikta ned i smeten, tillsätt mjölken och blanda till en jämn smet. Rör ned äppelbitarna. Fördela smeten i formar och grädda på 190 grader i ca 20 minuter. Låt svalna.

Vaniljfrosting:
60 g mjukt smör
100 g philadelphia
3-4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa smöret krämigt. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en jämn och krämig frosting. Spritsa frostingen på dina cupcakes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar