måndag 4 juni 2012

Hallonmacarons

Igår bakade jag hallonmacarons. Det började inte helt bra, men det tog sig på slutet och resultatet blev inte så tokigt ändå. Det är ju överlag alltid viktigt att ha rätt mått när man bakar och det är särskilt viktigt när man bakar macarons, så därför använder jag alltid en våg. Jag hade mätt upp mandel och florsocker i en skål när jag kom på att jag ville göra en dubbel sats. Och det är ju normalt sett inte så svårt men när jag hade kommit halvvägs i vägandet av mandeln så dog min hushållsvåg! Inte det bäst valda tillfället att sluta fungera...Så jag fick chansa med måtten. Men som tur var blev det riktigt bra tillslut.

Jag använde mig av det här receptet till själva macaronerna, men jag skippade kardemumman. Som fyllning gjorde jag en hallonsmörkräm som blev fasligt god.


Hallonsmörkräm:
50 g rumsvarmt smör
75 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 äggula
2 msk hallonsylt

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula krämigt. Rör ned hallonsylten.

1 kommentar:

  1. Ja, fina blev de i alla fall, trots hushållsvågens död! Förstår frustrationen - jag väger alltid mina ingredienser när jag bakar, oavsett recept! Och jag har än så länge inte vågat mig på macarons... :)

    SvaraRadera