söndag 3 juni 2012

Citronkakor

Idag har jag bakat kakor mest hela dagen, både stora och små och några med socker på! Jag tänkte faktiskt börja med att visa kakorna som har socker på. Det är lättbakade citronkakor som verkligen är alldeles spröda och har en tydlig och fräsch citrussmak. Dessutom blir det kakor så att det räcker till ett helt kompani, så man får skicka in plåtar i ugnen på löpande band. Vill man inte baka ut alla kakor på en gång kan man rulla degen till små bollar och frysa in för att sedan ta fram och grädda när man är fikasugen.



Citronkakor: ca 50 st
250 g rumsvarmt smör
400 g strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
rivet skal och saft från 1 stor citron
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 tsk bikarbonat
7 dl vetemjöl

Socker att rulla kakorna i

Vispa smör och socker krämigt. Tillsätt citronsaft, skal, vaniljsocker och ägg och blanda om. Vispa ned salt, bikarbonat, bakpulver och vetemjöl och jobba ihop till en deg. Forma degen till bollar och rulla i socker. Lägg på en plåt och grädda på 175 grader i ca 10 minuter.



4 kommentarer:

  1. Oh, de låter verkligen goda - jag ÄLSKAR allt som har med citron att göra <3 Och vilken fin kakburk! Jag tycker om burkar av alla slag :D

    SvaraRadera
  2. Jag är också väldigt förtjust i citroner! Och jag är definitivt en burk junkie :) Just den här burken köpte jag på Åhléns för en billig slant.

    SvaraRadera
  3. Jätttegott helt underbara. Jag länkar till dig på min blogg, hoppas du har en fin kväll!
    Fikamedmig.blogsopt.se

    SvaraRadera
  4. Jösses vad goda dessa kakor var🥳 och lättbakade 💕

    SvaraRadera