fredag 23 mars 2012

Macarons med lime och citron

Nu har vi ett gäng macarons i kylskåpet som väntar på att bli uppätna. Jag satsade på en lite syrligare variant denna gång så smakerna fick bli lime och citron, vilket känns väldigt vårigt och fräscht. Fyllningen är en smbc med citrussmak. Jag ville inte göra dom så söta med tanke på att jag redan har bakat succékaka som ju är läskigt söt och sliskig. Och tårtan som jag ska göra imorgon är en väldigt mastig historia så lite smakvariation skadar ju aldrig.



Macarons med lime och citron: ca 25 st
100 g skållad och finmald mandel
110 g äggvita (som stått framme ett dygn i rumstemperatur, täckt med plastfolie)
4 msk strösocker
200 g florsocker
rivet, torkat skal av 1 lime och 1 citron (gör i ordning dagen innan så det hinner torka)
Ev. några droppar karamellfärg eller pastafärg

Blanda mandel och florsocker, sila blandningen för att bli av med ev. klumpar. Vispa äggvitan och tillsätt 1 msk socker i taget när äggvitan börjar skumma. Fortsätt vispa tills marängen blir blank och fluffig. Tillsätt ev. färg. Vänd försiktigt ned mandelblandningen i marängen. Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut små klickar på en bakplåt. Låt vila i minst en timme. Grädda på 150 grader i ca 10-12 minuter. Låt svalna.

Lemon & lime Swiss meringue buttercream:
2 äggvitor
100 g strösocker
130 g rumsvarmt smör
rivet skal från 1 lime och 1 citron, samt saft från 1/2 lime och 1/2 citron

Häll socker och äggvita i en skål och ställ i ett vattenbad. Vispa för hand tills sockerkristallerna har smält (ca 10 min). Ta skålen från kastrullen och vispa med elvisp tills marängen svalnat helt. Under fortsatt vispning tillsätt små klickar av smöret och fortsätt vispa tills du fått en jämn och fluffig maräng. Tillsätt skal och saft och vispa ordentligt.

Receptet hittade jag på den härliga bloggen Call me Cupcake.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar