fredag 16 juli 2010

Nu är de färdiga!


Kvällens projekt blev alltså att göra klart mina strawberry cupcakes som jag bakade igår. Jag vispade ihop en rosafärgad marängsmörkräm som jag spritsade kakorna med och sen avslutade jag det hela med att göra små jordgubbsblommor i sugarpaste som dekoration. Jag penslade på lite ätbart silverglitter på blommorna för att de skulle bli lite finare. Jag vet inte om det syns på bilden, men det blev i alla fall väldigt tjusigt.



Här kommer receptet jag använde för att göra mina cupcakes och min marängsmörkräm.

Strawberry cupcakes:

125 g rumsvarmt smör
125 g strösocker
2 ägg
125 g Extra Fint Mjöl (Kungsörnen)
2 msk mjölk
ca 2 dl skivade jordgubbar

Rör ägg och socker pösigt och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Rör till en slät smet. Blanda försiktigt ned de skivade jordgubbarna och fördela sedan smeten i muffinsformar. Grädda i 190 grader i ca 12-15 minuter.

Marängsmörkräm:

4 äggvitor
259 g strösocker
1 nypa salt
250 g rumsvarmt smör
2-3 tsk vaniljsocker

Rör ihop äggvitorna, sockret och saltet i en rostfri bunke och placera i ett vattenbad. Rör om ofta så att inte vitorna stelnar. När sockret har smält helt (efter ca 5-10 min) ta bunken från kastrullen och vispa smeten tills den svalnat helt. Tillsätt smör och vaniljsocker och fortsätt vispa tills smöret är helt inarbetat i marängen. Färga med några droppar valfri karamellfärg. Smörkrämen håller sig i kylskåp i upp till två veckor.

2 kommentarer:

  1. Det där såg jättegott ut, kommer att prova baka dom när nästa laddning jordgubbar är mogna! :)

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag att du ska göra! :) De blev jättesomriga och goda!

    SvaraRadera