tisdag 13 juli 2010

Mjölkfria cupcakes

Nu är jag tillbaka från min semester och jag börjar känna viss abstinens efter att baka lite. Det är dock lite väl varmt i lägenheten just nu och skulle jag sätta på ugnen skulle jag nog bli lika gräddad som mina kakor, så jag avvaktar någon dag till. Eventuellt...

Jag fick en förfrågan häromdagen om hur man kan gå tillväga för att göra mjölkfria cupcakes och framförallt hur man kan göra frosting utan mjölkprodukter och efter att ha suttit och funderat ett tag kom jag fram till några alternativ som jag tror kan funka bra.

När det gäller själva cupcaken går det att byta ut smör och mjölk mot mjölkfria alternativ i de recept jag redan lagt upp, annars kan man använda följande recept som grund:

Mjölkfria cupcakes:
2 ägg
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Vispa ägg och socker ljust och fluffigt.
Blanda de torra ingredienserna för sig och vänd ned i äggsmeten.
Tillsätt sedan vattnet. Om man vill kan man smaksätta smeten med skal eller saft från citron/apelsin/lime.
Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

6 kommentarer:

  1. Hej

    Men om jag vill ha choklad cupcakes, hur mycket kakao kan jag blanda i?

    /Anneli

    SvaraRadera
  2. 2 msk kan nog vara rimligt, men kakaon kan göra kakorna lite torrare så du kan tillsätta två msk vatten också. Då blir cupcakesen lite saftigare.

    SvaraRadera
  3. men om jag vill ha utan ägg da

    SvaraRadera
  4. Om du vill göra cupcakes som är äggfria kan du använda dig av det här receptet http://jennyskakor.blogspot.com/2010/10/after-eight-cupcakes.html

    SvaraRadera
  5. men jag missade vart är det mjölkfria alternativ till frosting?

    SvaraRadera
  6. Hej! Här hittar du några olika recept på mjöklfri frosting:http://jennyskakor.blogspot.com/2010/07/mjolkfri-frosting.html

    SvaraRadera