söndag 25 juli 2010

Gräddtårta dagen till ära




Idag är det ett år sedan vi förlovade oss och det är väl en anledning så god som någon att fira? Min sambo hade önskat sig en klassisk jordgubbstårta, men dessvärre fanns inte en endaste jordgubbe att uppbringa på Ica, så det fick bli en vanlig gräddtårta istället. Som fyllning hade jag mosade jordgubbar (frysta) och en bourbon vaniljkräm. Sedan täckte jag tårtan med vaniljgrädde och dekorerade med en egentillverkad ros och några små blommor i sugarpaste.

Jag bakar alltid mina tårtbottnar själv och det är varken svårt eller tidskrävande. Här kommer mitt favoritrecept:

Tårtbotten:
4 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker riktigt vitt och poröst. Vänd ned vetemjölet. Häll smeten i en smord form och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.

Enklare än så kan det ju knappast bli, eller?

5 kommentarer:

  1. Oj vad fin den var! Gissar att din fästman inte blev allt för besviken att det inte var en jordgubbstårta! :)
    Blev lite nyfiken på vanlijgrädden du nämnde, hur svänger man ihop en sån? Har födelsedagskalas som närmar sig, så några nya tårtrecept är inte helt fel! :)

    SvaraRadera
  2. Nä, jag hörde i alla fall inga klagomål :)
    Vaniljgrädden brukar jag höfta ihop. Vispa grädde och smaksätt med några msk florsocker och några tsk vaniljsocker. Ibland brukar jag byta ut det vanliga vaniljsockret mot Dr Oetkers vaniljarom för en lite tydligare vaniljsmak.

    SvaraRadera
  3. Hahah hur kommer bröloppstårtan se ut kan man ju osökt börja undra:P Riktigt fin tårta!!

    SvaraRadera
  4. Nu när jag ska försöka baka tårtan blir jag lite fundersam, är det inget bakpulver i receptet?

    SvaraRadera
  5. Inget bakpulver! Det blir en hög och fin botten ändå! Bara se till att vispa ägg och socker riktigt ordentligt. Jag kan förstå att du blir fundersam, det är inte varje dag man bakar en tårtbotten utan bakpulver :)

    SvaraRadera