torsdag 5 juli 2012

Semestertårta!

Idag var sista dagen innan semestern och sådana saker måste man ju fira, så jag bakade en tårta och tog med mig till jobbet. Eftersom jag jobbar på en trafikskola så kändes det naturligt att göra en biltårta. Tårtan är glutenfri och det var första gången jag bakade en glutenfri tårtbotten. Resultatet blev superbra och man kan verkligen inte ana att den inte innehåller vanligt mjöl. Som fyllning blev det glasscreme och hallongrädde. Jag spacklade tårtan med en helt fantastisk smörkräm (recept kommer senare) och så täcktes den med sugarpaste. Som vanligt är även alla dekorationer också tillverkade i sp.



Glutenfri tårtbotten:
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1 dl maizena
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda de torra ingredienserna och sikta ned i äggblandningen. Häll smeten i en smord form och grädda på 175 grader i ca 30 minuter.

6 kommentarer:

  1. Superfin tårta Jenny /Karin

    SvaraRadera
  2. gillar att du tar med glutenfritt oxå.. guuu va mycket skoj du bakar.. kommer tjuva mycket här som de känns.. =)
    //Anna

    SvaraRadera
  3. Tjuva så mycket du vill :)

    SvaraRadera
  4. Går tårtbotten att frysa in över natten?

    SvaraRadera
  5. Hej. Vilken storlek på formen använde du till receptet?=) Jättefin blogg! //Malin

    SvaraRadera