tisdag 30 augusti 2011

Sirapslimpa


Här kommer ett recept på en jättegod limpa som jag brukar baka med ojämna mellanrum. Receptet kommer från Leilas kokbok A piece of cake. Sist jag bakade dessa limpor så hade jag slut på mörk sirap och vetemjöl special, så jag tog ljus sirap och vanligt mjöl istället och det funkade bara fint.

Sirapslimpa: 2 bröd
50 g smör
5 dl filmjölk
50 g färsk jäst
2 dl mörk sirap
2 tsk salt
6 dl vetemjöl special
5-7 dl rågsikt

Smält smöret och blanda med filet. Värm blandningen till 37 grader. Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätska, salt och sirap. Tillsätt båda mjölsorterna, lite i taget och knåda till en mjuk deg. Jäs degen i bunken under bakduk i ca 30 minuter (till dubbel storlek). Baka ut degen till två limpor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare ca 40 minuter. Grädda bröden på 200 grader i mitten av ugnen i ca 40 minuter.

2 kommentarer:

  1. Blir så inspirerad av dig, du gör så mycket gott! Synd bara att man inte riktigt har tiden till att baka ;)

    /Anna (grannen, fd klasskompis 9B Sävar)

    SvaraRadera
  2. Tack, Anna! Alltid kul att kunna inspirera :) Ja, jag kan tänka mig att du har rätt fullt upp med att hålla jämna steg med lillan :)

    SvaraRadera