onsdag 5 december 2012

Chokladbiskvier

Hej! Idag ska det handla om biskvier. Små chokladbiskvier, närmare bestämt. Jag vet inte om ni har märkt det, men jag tycker om att göra ganska små kakor. Då orkar man äta fler!

När jag bakar biskvier använder jag alltid samma grundrecept och så brukar jag variera mellan olika fyllningar, genom att smaksätta smörkrämen på olika sätt. Sylt, choklad och essenser. Ett tips när man ska till att doppa biskvierna i choklad: Använd en liten gaffel och spetsa fast i botten på kakorna och doppa. Då slipper man allt kladd och får jämna och fina biskvier.

Chokladbiskvier: ca 20 st
200 g mandelmassa
1/2 dl strösocker
1 äggvita

Smörkräm:
150 g smör
400 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk grädde
2 msk kakao

200 g mörk choklad

Riv mandelmassan fint och blanda med socker och äggvita. Spritsa ut små kakor på en plåt med bakplåtspapper. Grädda på 175 grader i ca 10-15 min. Låt svalna innan de lossas från papperet.

Vispa smöret mjukt. Tillsätt florsocker, vaniljsocker och grädde under fortsatt vispning. Smaksätt med kakaon. Bred smörkrämen på biskvierna och ställ kallt en stund innan de doppas i chokladen.

2 kommentarer:

  1. Då måste du prova dessa:
    http://mingodasida.blogspot.com/2009/09/dajmbiskvier.html

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har en fråga om cake pops, läste ditt tips om att ställa in dom i frysen men hur gör du exakt? Förvarar du dom stående på nåt vis/liggande? Jag tänkte göra några och ta med till en julfest men vet inte riktigt hur jag ska frakta dom. Tacksam för tips!

    SvaraRadera