tisdag 9 oktober 2012

Recept på apelsin- och chokladcupcakes

Det här cupcakes-receptet brukar jag använda när jag bara vill göra en liten sats och jag brukar få ut ca 8 stycken normalstora cupcakes. Receptet innehåller ingen mjölk, så byter man bara ut smöret mot ett mjölkfritt alternativ så kan även allergiker njuta av bakverket.


Apelsin- och chokladcupcakes: ca 8 st
100 g mjukt smör
100 g strösocker
2 ägg
70 g vetemjöl
30 g kakao
3/4 tsk bakpulver
Skal av 1 apelsin
50 g grovhackad apelsinchoklad

Vispa smör och socker krämigt och tillsätt äggen, ett i taget. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och sikta ned i smeten. Rör ned apelsinskal och choklad och blanda om. Fördela smeten i formar och grädda på 180 grader i ca 15-20 minuter. Låt svalna.

Apelsin-fluff:
3 dl vispgrädde
150 g Marabou Apelsinkrokant

Värm grädden i en kastrull (får inte koka!) och lägg i chokladen. Rör om tills det har smält. Låt blandningen stå i kylen i minst 5 timmar. Vispa upp och spritsa på dina cupcakes.

1 kommentar:

  1. Hej,

    jag är en av de som har mjölkproteinallergi och jag reagerade på att du skriver att dessa är mjölkfria - förutsatt att man byter till mjölkfritt margarin.. Men det stämmer ju inte.

    Grädden måste vara mjölkfri och baserad på havre eller soya, samt att Marabous chokladkakor innehåller mjölk. Man får leta ganska noga för att hitta chokladkakor som är mjölkfria, men många gånger kan det finnas eller finns spår av mjölk ändå.

    Mvh,
    Emmy.

    SvaraRadera