onsdag 10 oktober 2012

Marshmallowbrownies

För ett par veckor sedan så lovade jag att jag skulle lägga upp receptet på de farligt goda marshmallowbrownies som jag bakade till min broders födelsedagsfirande och nu känner jag att ni har fått vänta tillräckligt länge. Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och värma upp käkarna, det lär behövas för det är lätt hänt att man råkar äta mer än en kaka åt gången.

Det här receptet hittade jag i den fantastiska tidningen Hembakat.



Marshmallowbrownies med chokladkrisp: ca 25 st
200 g mörk choklad
100 g smör
3 1/2 dl strösocker
4 ägg
1 3/4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt

1 påse minimarshmallows ca 280 g

Chokladkrisp:
200 g mörk eller ljus choklad
100 g smör
7-8 dl Rice Krispies

Smält chokladen och smöret över ett vattenbad. Häll blandningen i en skål och tillsätt socker. Låt svalna lite och tillsätt äggen, ett i taget. Blanda mjöl, vaniljsocker och salt och sikta ned i smeten. Bred ut smeten i en långpanna (20x30 cm) och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 25 min. Ta ut kakan och häll på marshmallows. Grädda i 5 minuter till. Låt kakan svalna helt.

Smält choklad och smör i ett vattenbad. Blanda i Rice Krispies och bred ut över kakan. Låt den stå i kylen och stelna i ett par timmar och skär sedan upp i bitar.

3 kommentarer: